آریا جوان

آخرين مطالب

تاملی بر کارنامه گلاره عباسی به بهانه حضور در «آکتور» اجتماعی فرهنگی

تاملی بر کارنامه گلاره عباسی به بهانه حضور در «آکتور»
  بزرگنمايي:

آریا جوان - نماوا مگ / گلاره عباسی از آن دست بازیگرانی است که استخوان‌بندی صورتش امکان ایفای نقش‌های مختلف زنانه را به او داده است یعنی با کمی تغییر و گریم، چهره او به زنی آشنا از طبقه مستضعف تبدیل می‌شود و از سویی همزمان چهره‌اش قابل تبدیل به شمایل زنی لوند و اغواگر، زنی اندیشمند، زنی ثروتمند و در نهایت زنانی روشنفکر است. البته در اینجا بحث صرفا گریم‌پذیری چهره نیست زیرا اساسا فرم صورت عباسی نیازی به گریم‌های عجیب و غریب ندارد و با کمی تغییر و اعمال گریم‌های ساده، آماده ایفای نقش در شمایل‌های گوناگونی از زنان می‌شود.

آریا جوان


آریا جوان


شاهد این مدعا نمونه‌هایی از ایفای نقش این بازیگر در نقش زنان طبقه پایین، زنان لوند و اغواگر، زنان روشنفکر، زنان ثروتمند، زنان محفلی با گرایشات فکری و ایدئولوژیک و دیگر نمونه‌های تیپیک زنانه با کمترین و ساده‌ترین چهره آرایی‌های مرسوم سینمایی است که از او در فیلم‌ها و سریال‌ها برجای مانده است. به بهانه حضور او در نقش مریم در سریال «آکتور» نگاهی به برخی از مهم‌ترین نقش آفرینی‌های کارنامه او داشته‌ام. پیش از این تحلیل کاملی از شخصیت شهلا در فیلم «ابلق» برای نماوا نگاشته‌ام که در این مجال از بازتحلیل آن خودداری کردم.

آریا جوان

فاطمه ایرانی- «در چشم باد»: سکوی پرتاب
اینکه اولین تجربه بازیگری گلاره عباسی در سریالی از مسعود جعفری جوزانی است و او فرصت همبازی شدن با بسیاری از بزرگان عرصه بازیگری را در سریال «در چشم باد» می‌یابد از اقبال بلند او ناشی می‌شود. عباسی در نقش دختر خانواده ایرانی می‌تواند نمایه‌ای نمادین از ابتلائات دختران سرزمین مادری باشد و میزان تاب‌آوری دختران ایران را در برابر چالش‌ها بسنجد. از سوی دیگر تامل بر زیست فاطمه ایرانی به دلیل ترکیب نام و نام خانوادگی‌اش می‌تواند به خوانشی از شخصیت‌هایی با سویه‌های ملی و مذهبی ارجاع دهد که در بستری از تاریخ تمدنی یک کشور زیست می‌کنند و با آئین‌ها و رسوم دینی و مذهبی بزرگ می‌شوند.

آریا جوان

لیلا – «شیدایی»: تصویری از زن قدرتمند سنتی
زنانی که رویکردی سنتی به زیستن دارند در بیشتر مواقع ایده‌ها و اهداف خود را در لوایی از اخلاق‌گرایی و وقار دنبال می‌کنند و در عین حال حواسشان به این نکته است که آشیانه زندگیشان در تلاطم موج‌های روزگار ویران نشود. لیلا در سریال «شیدایی» یکی از همین زنان است که برای زندگی و مراقبت از آشیانه عشقش وارد نبردی جان‌فرسا با پیرامونش می‌شود و تلاش دارد تا گنج آرامش خود و همسرش را از دل همه تضادها و نزاع‌های جاری در حلقه‌های ارتباطی با جامعه به سلامت بیرون بکشد.

آریا جوان


فرزانه مشفق – «کیمیا»: چرخه تنش و رفاقت
فرزانه مشفق فرزند فریدون و پروین و خواهر ناتنی آرش یکی از مهم ترین هنرنمایی‌های گلاره عباسی در یکی از ضعیف‌ترین سریال های تاریخ تلویزیون یعنی «کیمیا»ست. عباسی تلاش دارد تا شمایل فرزانه را در چرخه‌ای از تنش و رفاقت بازتعریف کند. یعنی دختری با عقده‌های فراوان روحی در دوران کودکی که وقتی به برادر ناتنی می‌پیوندد تلاش دارد تا بر طبل اختلافات میان آرش و کیمیا بیشتر بکوبد. این رفتار تفرقه‌افکنانه که در پوشش دلسوزی‌های یک خواهر برای برادرش بازتاب یافته سبب به یاد ماندن شمایلی از عباسی در این نقش خاص شده که می‌تواند به عنوان شاخصی در اجرای تیپ زن دسیسه‌گر همواره مورد لحاظ باشد.

آریا جوان

نازی کلایی – «برادر»: فرصت‌طلبی‌های یک فم‌فتال غریب
نازی کلایی در سریال «برادر» باز هم نشان داد که عباسی چه ظرفیت مهمی برای ایفای نقش زنان طبقه مرفه با وجوهی از اغواگری دارد. نازی ملوسی خاص دارد و تلاش می‌کند تا با نزدیک شدن به ناصر پهلوان، زمینه را برای رسیدن خود و پدرش به اهداف انتقامی و اقتصادی فراهم سازد. سویه انتقامی ماجرا به کینه قدیمی بهرام پدر نازی از حاج کاظم پهلون پدر ناصر بازمی‌گردد که با ورود نازی به ماجرا، تلاش می‌شود تا این دختر نقش یک طعمه سر قلاب را برای ناصر ایفا کند و به مرور از طریق نزدیکی ناصر به حلقه بهرام زمینه برای قاچاق برنج‌های آلوده در پوشش برندهای خوش نام انجام شود. سوی دیگر ماجرا به بلندپروازی‌ها و اهداف اقتصادی نازی بازمی‌گردد که برای خود یک نقشه چیده و در این راه حتی از دورزدن پدر خود نیز ابایی ندارد.

آریا جوان

فردوس – «شیار 143»: شاخص قدرت بازی در نقش فرعی
دختر مش الفت در «شیار 143» قرار است یک مونس و رفیق برای مادر در روزگار افتادگی و تنهایی‌های او باشد. به واقع فردوس قرار است مرهمی باشد بر درد انتظاری که از دوری یونس بر جان مش الفت افتاده است و تلاش دارد تا با حضورهایش در منزل مادر، نبض تنهایی او را بگیرد و شنوای رازها و دردهایش باشد. شمایل آشنای محرم راز و شنوای دردها در ویژگی‌های فردوس مستتر است و عباسی به راحتی و زیبایی این نقش مثبت را به دور از کلیشه‌های پررنگش بازی می‌کند.

آریا جوان

لیلا – «اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند»: زنی عامی در مناسبات اجتماعی
آغاز مسیری از ادراک و همدلی میان عباسی و آبیار با فیلم «اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» اتفاق می‌افتد. عباسی در بازنمایی زنی معمولی از جامعه ایرانی به موفقیت مناسبی می‌رسد. زنی باردار که در تعامل با همسایه‌های مسن و نیز در برقراری ارتباط با جامعه پیرامونی از همان شمایل بی‌غل و غش و ساده‌دل چنین زنانی تبعیت می‌کند. به واقع خط اصلی روایت برای بازنمایی همین بی‌نقابی و دور بودن از دروغ‌گویی ، شکستن بشقابی است که لیلا از همسایه‌اش قرض گرفته است. از همین اتفاق به ظاهر ساده، کشمکشی درونی برای لیلا رخ می‌دهد تا با وجود همه نداشتن‌ها و مشکلات مالی‌اش، برای خرید بشقابی مشابه به بازار برود و در واقع بر ویژگی امانتداری خود صحه بگذارد.
در یک کلام بحران‌هایی که برای لیلا رخ می‌دهد مانند شخصیت خود او ساده هستند، اما این سبب نمی‌شود تا به سادگی نیز حل شوند و در همین بزنگاه است که حرکت لیلا به سمت بازار برای خرید بشقاب، به واقع گذر او از همه بی‌خیالی‌ها و نادیده‌انگاری‌هایی است که او از کم‌داشت‌های زندگی داشته و این حرکت به واقع یک آزمون بزرگ برای اوست تا از شخصیتی که با همه چیز کنار می‌آید و شاید سرسری و ساده از کنارشان می‌گذارد تبدیل به شخصی کنش‌مند شود که تلاش دارد تا از این پس زندگی را از آینه‌ای دیگر مشاهده کند.

آریا جوان

خانم معلم – «نفس»: نقشی از جنس مینیاتور
فیلم «نفس» روایتی متفاوت از نگرشی فانتزی و کودکانه به دنیای بزرگسالانه است. نفس دختر کوچک فیلم که راوی آن نیز محسوب می‌شود برآمده و تربیت شده یک کشتی بزرگ آموزشی است که خانم معلم مهربان، رویاپرداز و با تفکری مینیاتوری ناخدایی عرشه آن را برعهده دارد. این خانم معلم، جهانی را به نقش می‌کشد که سراسر مهربانی و امید است و تلاش دارد تا روایتی رنگین‌کمانی از زیستن را در ذهن دانش آموزانش پررنگ بسازد.

آریا جوان


اکرم بوربوران – «شهرزاد»: شاخص بدجنسی
اگر بخواهیم شاخصی از تیپ زن زیرآب زن، هوچی، بددل، دسیسه‌گر و جاسوس را در سریال ها بازنمایی کنیم بی‌شک اکرم بوربوران در سریال «شهرزاد» می‌تواند نمایه‌ای کامل از چنین تیپی باشد. یک زن حقیر فقیر که با انواعی از کمبودها، فلاکت‌ها و حسرت ها زیسته و وقتی مجالی می‌یابد تمامی آن عقده‌های درونی را از طریق نقش‌آفرینی در شمایلی از دسیسه و سخن پراکنی بیرون می‌ریزد. به واقع اکرم بوربوران همان شمایل آشنای وردست شرها را دارد با سویه‌هایی حاد از تنفر در مورد زیبایی، راستی، عشق و در یک کلام اکرم مزدوری است که سر را تقویت می‌کند و تلاش دارد تا با زیرآب زدن و جاسوسی حلقه‌های محکم عشق و صداقت را در مناسبات انسانی از هم بگسلد.

آریا جوان


مبینا – «دراکولا»: زنی متعلق به دوران امروز
مبینا در سریال «دراکولا» یک شمایل درست از لوندهای افاده‌ای لاکچری است که اطرافمان زیاد دیده‌ایم. از آن دست نمونه‌هایی که حرص آدم را در می‌آورند و با تجمل‌گرایی و بزک و دوزک های خود نمایشی دروغین از اصالت تقلبی می دهند. شخصیت هایی از جنس مبینا که برآمده از مناسباتی عقیم در اقتصاد و فرهنگ زیستی امروز هستند صرفا با نمایشگری ها و تجمل گرایی ها تلاش دارند تا خودی نشان دهند زیرا نیک می دانند به غیر از بزک دوزک هایشان چیزی در چنته ندارند.

آریا جوان


مریم – «آکتور»: به رنگ سادگی
مریم در سریال «آکتور» بازنمایی خاصی از شخصیت‌هایی است که هر گامی در زندگیشان را با محاسبه و تردید بر می‌دارند. ممکن است نوعی انزوا و گوشه گیری داشته باشند که آنها را نسبت به محیط بیگانه می‌سازد و حضورهای معمولی در خیابان نیز برایشان دل مشغولی ایجاد می‌کند. شاهد این تردید و ترس در شخصیت مریم همان سکانس ابتدایی حضورش در سریال است که به گونه‌ای خود معرف بخشی از ویژگی‌های او را بازمی‌تاباند. در عین حال مریم تلاش دارد تا با همراهی بی بی، برنامه‌هایی را برای کشاندن بیشتر علی به خانه طراحی کنند و به قولی او را پایبندتر بسازند. در برداشتی کلی، شخصیت‌هایی مانند مریم در جامعه ما به وفور مشاهده می‌شوند اما گلاره عباسی نوعی از شیرینی و سادگی را به صورتی ضدکلیشه در شخصیت مریم بازنمایی می‌کند تا سکانس‌های حضور این شخصیت در سریال «آکتور» پیش برنده درام باشد نه مانعی بر جاذبه ریتم روایی.

آریا جوان


آهو- «شادروان»: چالش ادای درست لهجه افغانی
بازی در فیلم «شادروان» دو چالش مهم را فراروی گلاره عباسی می‌نهاد؛ چالش اول ادای درست لهجه افغانی بود به گونه‌ای که این نقش کاریکاتوری نشود و چالش دوم رعایت شاخص سنی در اجرای نقش بود. یعنی با توجه به اینکه شخصیت آهو در فیلم به لحاظ سنی از عباسی کوچکتر بود، این بازیگر به درک درستی از ویژگی‌های آهو رسید و توانست در فیلمی که چندان به لحاظ ساختاری قوی نیست بازی درخور توجهی را در رعایت توازن اتمسفر حسی فیلم در دوگانه‌ای از خنده و غم از خود برجای بگذارد.

آریا جوان

گلی- «شهربانو»: آوای کنایه و طعنه
گلی دختر شهربانو نمایه‌ای از فرزندانی است که باوری به والدین خود ندارند و آنها را به زبان طعن و کنایه به هیچ می‌انگارند و خودی محسوب نمی‌کنند. اینکه برخورد گلی با مادرش شهربانو پس از سال‌ها زندانی بودن به آن میزان طعنه‌آمیز است که حتی به فرزند خودش هم نمی‌گوید شهربانو مادربزرگ اوست نشان می‌دهد که مصلحت‌های زیستی و محاسبات دودوتا چارتایی مرسوم گاه عواطف و نسبت‌های خونی را تا آن میزان تحت تاثیر قرار می‌دهد که دیواری را میان افراد می‌کشد و شمایلی از غریبه بودن و ناخودی شمردن را در واکنش‌های گلی و دیگر فرزندان نسبت به شهربانو نمایان می‌سازد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1087789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

شبکه «ای بی سی» آمریکا: پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است

واکنش جدید آمریکا و اروپا به پاسخ موشکی ایران

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

اُبهت دیدنی شیر در برابر دسته ای از کفتارها

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

استرس را چگونه مدیریت کنیم؟

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

ستاره آرسنال: خبری از تمدید نیست

صعود ملی‌پوش کایاک ایران به فینال قهرمانی آسیا قایقرانی

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!