آریا جوان

آخرين مطالب

دبیر انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی: از وضعیت موجود تئاتر کمدی راضی نیستیم خواندنی

دبیر انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی: از وضعیت موجود تئاتر کمدی راضی نیستیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - عضو هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی گفت: از وضعیت موجود تئاتر کمدی راضی نیستیم و نسبت به آن انتقاد داریم.

به گزارش هنرآنلاین ، نشست رسانه ای هیات مدیره جدید انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی صبح روز دوشنبه 8 خردادماه در سینما تئاتر قدس برگزار شد.
علیرضا غنچی، کارگردان و نمایشنامه‌نویس با اشاره به این که این انجمن اواسط دهه هفتاد آغاز به کار کرده است، گفت: استاد داوود رشیدی مشوق ما بودند که صنف داشته باشیم و ما در سال 76 انجمن را تاسیس و سال 80 به طور رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کردیم.
وی با یادآوری این نکته که در سال 96 انجمن به دلیل عدم حمایت مرکز هنرهای نمایشی منحل شد، گفت: هدف‌مان این بود که کمک کنیم وضعیت تئاتر کمدی بهینه شود و هر متنی به مرکز هنرهای نمایشی نرود. اعضای انجمن ما نمایشنامه‌ها را می خواندند و اگر مشکل نداشت سپس به مرکز می رفت. در واقع کیفیت آثار را بررسی می کردیم.
قصد تصدی‌گری نداریم
غنچی با تاکید بر این‌که از وضعیت موجود تئاتر کمدی راضی نیستیم و نسبت به آن انتقاد داریم، توضیح داد: اصرار داریم به همه بفهمانیم قصد تصدی گری نداریم. در برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت انجمن های صنفی و خصوصی نمایش آمده است. انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی نیز به عنوان یک صنف قانونی فعالیت می‌کند و بیشترین گروه نمایشی متعلق به این انجمن است. ما ریالی کمک‌هزینه از دولت دریافت نکردیم و هیچ وابستگی مالی نداشتیم.
بسیاری از مخاطبان به من اطلاع می‌دهند که من با خانواده این تئاتر را دیدم و شرمسار شدم. من به آنها می‌گویم ما بیش از شما شرمسار شدیم. ولی صدای ما به مسئولان نرسیده است
این کارگردان تئاتر با بیان این که به صدور مجوزهای بی رویه تئاتر کمدی اعتراض داریم، گفت: اگر تئاتر کمدی اثر مطلوبی باشد خانواده ها با رغبت می‌بینند و اعضای ما با روحیه بیشتر روی صحنه می روند. امیدواریم هر کسی و هر گروهی روی صحنه نرود. صنف یک وظایف قانونی دارد و یکی از وظایفش این است که صلاحیت کسانی را که می خواهند فعالیت کنند بررسی کند. فلسفه پیدایش صنف بررسی صلاحیت است. ولی برای ما این امکان فراهم نشده که صلاحیت دست‌اندرکاران تئاتر کمدی را بررسی کنیم. در حالی که ما برای تک تک مشاغل تئاتر کمدی آیین نامه‌هایی طراحی کرده‌ایم. اما متاسفانه اجازه ندادند که در این زمینه کمکی کنیم.
از حرف‌های رکیک و حرکات بدنی زشت ناراحتیم
وی افزود: از ده‌ها نمایشی که روی صحنه است، انجمن ما کیفیت کمتر از ده اثر را تایید می‌کند. از حرف‌های رکیک و حرکات بدنی زشت بر روی صحنه تئاتر ناراحتیم. ولی فریادمان به جایی نمی‌رسد. بهترین دوران تئاتر کمدی به لحاظ کمی و کیفی زمانی بود که مرکز هنرهای نمایشی با انجمن تعامل داشت. شورای نظارت 20 متن را به جای 100 متن بازخوانی می کرد. چون آن صد متن قبلا توسط انجمن خوانده شده بود و شورای نظارت می‌دانست که نمایشنامه‌ها پالایش شده‌اند.
غنچی ادامه داد: ما در نمایش‌های کمدی قرار نیست با توسل به هر موضوعی تماشاگر را بخندانیم. بلکه باید موقعیت کمدی را خلق کنیم. کسانی که خلاقیت ندارند و آموزش ندیدند به چیزی جز عناصر تئاتر می پردازند تا تماشاگر را بخندانند. آنها با این کارشان دارند مخاطب را پس می زنند. بسیاری از مخاطبان به من اطلاع می دهند که من با خانواده این تئاتر را دیدم و شرمسار شدم. من به آنها می‌گویم ما بیش از شما شرمسار شدیم. ولی صدای ما به مسئولان نرسیده است. الان هم در قالب انجمن آماده ایم به حل این مساله‌ کمک کنیم.
وی با تاکید بر این که هیچ وابستگی به دولت نداریم، گفت: هنرمندان تئاتر کمدی از هر یارانه‌ای محرومند و از گیشه ارتزاق می کنند. ریالی از کمک های دولتی پرداخت نشده است.
وقتی درام درست شکل بگیرد، بازیگر نیازی ندارد برای خنداندن از در و دیوار کمک بگیرد. وقتی متن استخوان دار نباشد، کار به هجو نزدیک می‌شود و دیگر طنز نیست.

آریا جوان

دفتر کار نداریم
محسن افشار، رئیس این انجمن نیز در ادامه نشست تاکید کرد: الان این گونه است که یک راننده خودش مجوز تئاتر کمدی می‌گیرد و کاری به صنف ندارد.
این کارگردان تئاتر افزود: شهرداری تهران قرار بود واحد ساختمانی را به ما بدهد که به عنوان دفتر از آن استفاده کنیم. قول یک مکان حداقلی داده شد. ولی در دقیقه نود شهردار تهران برگه را امضا نکرد و آن دفتر کار منتفی شد. فعلا در سینما قدس ساکن هستیم. در دوره های قبلی همکاری شهرداری با هنرمندان تئاتر کمدی خیلی خوب بود و حتی از ما بلیط می خریدند.
حسین ریاحی، دیگر عضو انجمن در ادامه نشست افزود: شهردار تهران رسالت خودش را انجام نداد. یکی از رسالت‌های شهرداری شاد کردن جامعه است و در این راستا باید از ما حمایت کنند. در شهر تهران چندین ساختمان خالی داریم که در اختیار شهرداری است. ما فقط دو تا اتاق برای جلسات‌مان نیاز داریم و چیز زیادی نمی خواهیم. در سه سال اخیر به خاطر کرونا و ناآرامی‌ها بسیاری از بچه‌ها ما بیکار شدند. وقتی برای پیگیری بیکاری بچه‌ها و دیگر موضوعات جایی می‌رویم از ما می پرسند دفترتان کجاست و ما پاسخی نداریم بدهیم.
ریاحی با یادآوری این که این انجمن 300 نفر عضو دارد و 200 نفر در شرف عضویت هستند، تاکید کرد: تئاتر کمدی برای حدود 500 نفر شغل ایجاد کرده است.
بازیگر نباید از در و دیوار کمک بگیرد
فریبا منتظریان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن نیز با انتقاد از برخی تئاترهای مبتذل گفت: ما اصرار داریم که متون از طریق ما خوانده شود. به این خاطر که وقتی درام درست شکل بگیرد، بازیگر نیازی ندارد برای خنداندن از در و دیوار کمک بگیرد. وقتی متن استخوان دار نباشد، کار به هجو نزدیک می‌شود و دیگر طنز نیست. چون متن قوی نیست، از اینستاگرام چند تا جک و لطیفه برمی‌دارند و داخل نمایش می‌گذارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1087742/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس