آریا جوان

آخرين مطالب

چالش ‌روانی پنهان 800هزار ایرانی دختران

چالش ‌روانی پنهان 800هزار ایرانی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - خراسان / مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی گفته پیش‌بینی می‌شود حداقل 800 هزار بیمار اسکیزوفرن در ایران داشته باشیم؛ از این اختلال و علایم آن چه می‌دانید؟
اسکیزوفرنی درلغت به معنی اسکیزو یعنی آشفتگی و فرن یعنی روان تعریف می‌شود و از جمله بیماری‌های عصبی‌روانی است. مبتلایان به این بیماری غالبا نیاز به خدمات مستمر روان پزشکی دارند. به تازگی «طیبه دهباشی‌زاده»، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی گفته است: «به‌طور کلی یک درصد از افراد در سراسر دنیا مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی هستند. این آمار جهانی است... پیش‌بینی می‌شود حداقل 800 هزار بیمار اسکیزوفرن در ایران داشته باشیم ولی آماری نداریم که از این تعداد حتی 100 هزار نفر شناسایی شده باشند چرا که خیلی از این بیماران از بیماری خود خبر ندارند چون هم شناسایی نشده اند و هم ممکن است علایمی را که دارند، به چیزهای دیگر ربط بدهند(منبع خبر: همشهری‌آنلاین). در ادامه با این اختلال آشنا خواهید شد.
نکاتی درباره شیوع اختلال اسکیزوفرنی
یک اختلال مغزی مزمن است که از هر صدنفر یک نفر به آن مبتلا می‌شود. شیوع این اختلال در مرد و زن یکسان است. شروع بیماری معمولا در اواخر نوجوانی تا اوایل دهه سوم زندگی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات شروع قبل از 13 سالگی(اسکیزوفرنی زودرس) و گاهی بین 40 تا 60 سالگی(اسکیزوفرنی دیررس) رخ می‌دهد. این بیماری به ندرت به‌طور ناگهانی و بیشتر اوقات به‌صورت آهسته و تدریجی شروع می‌شود. در صورتی‌که به تدریج شروع شود یک مرحله مقدماتی دارد که بیمار دچار حالاتی می‌شود که در صورت شناخت آن و مداخله زودهنگام در این مرحله باعث کاهش اختلالات مرتبط با رشد اجتماعی و آموزشی می‌شود بنابراین بهتر است هرچه زودتر بیماری تشخیص داده شود و فرد مبتلا تحت درمان قرار بگیرد‌.
علایم اختلال اسکیزوفرنی
توهم، هذیان، آشفتگی و علایم منفی، جزو رایج‌ترین نشانه‌های ابتلا به این اختلال است که در ادامه و به‌طور مختصر، راجع به هرکدام توضیحاتی داده می‌شود.
توهم| توهم در این بیماری بیشتر به صورت شنیدن صدا یا دیدن تصاویر یا سایه‌هایی هستند که وجود خارجی ندارند و دیگران نمی‌توانند آن‌ها را ببینند یا بشنوند.
هذیان| اعتقاد و باور غیرواقعی راجع به اتفاقاتی که رخ می‌دهد از علایم ابتلا به این اختلال است. مثلا افکار بقیه را می‌شنود یا بقیه افکارش را می‌شنوند.
علایم آشفته| این علایم شامل فکر و رفتار غیرعادی است. صحبت کردن نامفهوم و بی‌معنی، لباس پوشیدن نامتناسب، خیره‌شدن و حرکات کند، گریه و خنده بی‌مورد.
علایم منفی| این علایم شامل از دست‌دادن علاقه به زندگی، کاهش انرژی، کم صحبت‌کردن، کم شدن فعالیت‌های اجتماعی، رسیدگی نکردن به بهداشت شخصی و بروز نیافتن احساسات است.
علل بروز اسکیزوفرنی
اسکیزوفرنی یک بیماری پیچیده است و هیچ علت منفردی برای این بیماری وجود ندارد و بروز آن در نتیجه یک گروه از عوامل پیچیده ژنتیکی، روانی و محیطی است. در قدم اول، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی را شامل می‌شود. کسانی که دارای بستگان نزدیک مبتلا به این اختلال یا اختلالات خلقی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند. عوامل محیطی مثل عفونت‌ها، سن بالای پدر هنگام تولد فرزند، تولد در اواخر زمستان و اوایل بهار، تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری، به‌دنیا آمدن یا بزرگ شدن در شهر و مصرف موادمخدر، استرس، احساس ناامنی، فشارهای موجود در جامعه، مشکلات اقتصادی و مسائل ناگوار زندگی، فرد را مستعد دچار شدن به این اختلال می‌کند.
دارودرمانی به همراه روان درمانی
اسکیزوفرنی یک بیماری مادام العمر است که می‌تواند به‌طور موثری درمان شود. دارو درمانی روش اصلی درمان است و فقط توسط روان پزشک انجام می شود. در مواردی که بیمار افکار خودکشی دارد یا رفتارهای نامتناسب و آشفته(از جمله ناتوانی در برآورده کردن نیازهای اساسی مثل غذا، لباس و مکان زندگی) در کار باشد، بستری کردن بیمار به نوعی تضمین امنیت بیمار و موثر است. بستری شدن موجب کاهش استرس بیمار می‌شود و او را در سازمان دهی فعالیت‌های روزانه‌اش کمک می‌کند. اگرچه داروهای ضدروان پریشی تکیه‌گاه اصلی درمان اسکیزوفرنی است و فقط دارودرمانی است که نشانه‌ها را از بین می‌برد ولی روان درمانی به بهبود بالینی کمک فراوانی می‌کند و ترکیب این دو درمان با هم سودمندتر از فقط یک نوع درمان است. بنابراین در صورتی‌که هریک از حالات و علایم گفته شده در خود یا اطرافیان‌تان دیده می‌شود، بهتر است هرچه سریع‌تر با پزشک متخصص اعصاب‌و‌روان در این باره مشورت کنید تا با درمان دارویی مناسب برای هر فرد و همچنین آموزش مهارت‌های اجتماعی، بازتوانی شغلی و آموزش خانواده باعث کاهش نشانه‌های آزاردهنده برای بیمار و اطرافیان شوید. همچنین بیمار یاد می‌گیرد چگونه از خودش مراقبت کند و یک زندگی عادی را بتواند مدیریت کند.
نویسنده : دکتر الهه رعیت‌نواز| ‌ روان‌پزشک

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1087072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران