آریا جوان

آخرين مطالب

آخرین وضعیت اینترنت کودکان دختران

آخرین وضعیت اینترنت کودکان
  بزرگنمايي:

آریا جوان - جام جم / سرویس اینترنت کودک و نوجوان برای ایجاد فضای امن به منظور استفاده آنها از محتوای آموزشی ارائه شده است. گرچه فضای مجازی پر از فرصت‌های خوب است اما در کنار آن مضرات و خطرهایی هم وجود دارد که این قشر از جامعه را با توجه به روحیه ایرانی - اسلامی کشور و خانواده‌ها تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
بنابراین به‌رغم نگرانی‌های موجود در شهریور1401 سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس 456) از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات براساس سند بالادستی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که از سوی شورای‌عالی فضای مجازی به تصویب رسیده بود، رونمایی شد.
مدیریت والدین، شرط استفاده از اینترنت کودکان
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه رونمایی از این سرویس عنوان کرده بود با راه‌اندازی اینترنت کودکان، امکان مدیریت آنها در فضای مجازی برای خانواده‌ها فراهم می‌شود تا از طریق آن‌ در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرند. همچنین این سرویس سامانه‌ای است که والدین می‌توانند دسترسی فرزندان خود را به سایت‌های مختلف اینترنتی مدیریت کنند. در این سامانه والدین می‌توانند از طرق مختلف انتخاب کنند که چه سرویس، سایت یا اپلیکیشنی برای کودکان فعال شود و برای هرکدام از اعضای خانواده می‌توان سطح دسترسی ویژه‌ای را تعریف کرد. حالا که چندی است از اجرا و رونمایی این سامانه می‌گذرد، باید ارزیابی کرد که در این مدت این سرویس چقدر توانسته نگرانی‌ خانواده‌های ایرانی را برطرف کند و مؤثر باشد. آیا توانسته نیازهای جامعه ما را مدیریت کند یا خیر؟
اجرای اینترنت کودکان در چه مرحله‌ای است؟
در این باره سینا تفنگچی، کارشناس فضای مجازی می‌گوید: «مصوبه اینترنت کودکان و نوجوانان در دولت دوازدهم تصویب شد و تلاش کرد با اتخاذ ساز و کار‌هایی به آن جامه عمل بپوشاند.» وی با اشاره به این‌که بخش اعظم محدودیتی که برای کودکان در نظر گرفته شده، مشمول بزرگسالان نیز می‌شود، چراکه ما ساز و کار مناسبی نداریم برای این‌که به‌طور ویژه به کودکان خدمتی ارائه دهیم، می‌گوید: «برای سنین زیر 18سال سیمکارتی صادر نمی‌شود و والدین اگر سیمکارتی برای فرزند خود بخرند، محدودیتی خواهند داشت که به اسم والدین و در واقع برای کودکان ایجاد می‌شود.»
تفنگچی می‌افزاید: «ما در این حوزه روی فرهنگ‌سازی و استفاده از ابزار تاکید نکردیم و ابزار و بستری را آموزش ندادیم. لازم است حتی بدون نیاز به انجام کار‌های عجیب برای محدود کردن دسترسی ها، با آموزش والدین، این فرآیند را اجرایی کنیم.»
این کارشناس فضای مجازی تاکید می‌کند: «در حوزه محدود کردن فضای مجازی برای کودکان، باید اختیار به والدین داده شود، زیرا شاید والدینی صلاح بدانند برای تقویت زبان آلمانی فرزند خود، اجازه استفاده از سایتی آلمانی را به او بدهند اما در حال حاضر محدودیت اینترنت به کودکان به طور کلی اعمال می‌شود و فضاهای خاصی برای استفاده در نظر گرفته می‌شود.»
به گفته تفنگچی، یکی از لایه‌های اینترنت طبقاتی قرار بوده اینترنت کودکان باشد و اولین لایه در واقع ارائه شده و ما عملا منتظر چهار،پنج لایه بعدی اینترنت طبقاتی هستیم. بحث کودکان بخش متفاوتی است که کل دنیا روی آن اجماع دارند، چراکه همه مخالف محدود کردن و موافق تعلیم صحیح هستند؛ همچنین دنبال این هستیم که فرزند در بستری رشد کند که در 18‌سالگی بتواند تشخیص دهد یک فرد نامناسب مجازی باشد یا شخص فرهنگیِ مجازی.
لزوم بالا بردن فرهنگ والدین در مواجهه با فضای مجازی
تفنگچی می‌گوید: «راهبری والدینی باید وجود داشته باشد و نگذاریم همه سیاست‌گذاری‌ها از سمت دولت باشد، چراکه تفکر یکسویه‌ قالب و نقش والدین در تربیت حذف می‌شود.»
وی می‌افزاید: «در حال حاضر بیشتر از این‌که نیاز داشته باشیم اینترنت را برای کودکان محدود کنیم، نیاز داریم که فرهنگ و دانش والدین را بالا ببریم، چراکه می‌بینیم والدین از طریق کودکان خود درآمدزایی می‌کنند و کودک قبل از این‌که به دنیا بیاید، صفحه‌ای در فضای مجازی دارد که از طریق اکانت‌های بالای 18سال ساخته شده است، بنابراین باید والدگری مجازی را پیگیری کنیم تا در ادامه بتوانیم در حوزه کودک مؤثر باشیم.»
16میلیون دانش‌آموز محروم از اینترنت کودکان
طبق آخرین آماری که وزیر ارتباطات اعلام کرده است، بیش از 16میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور وجود دارد که از زمان رونمایی اینترنت کودکان تاکنون فقط یک میلیون نفر از این خدمت استفاده کرده‌اند. چنین آماری نشان‌دهنده آن است که در مجموع تعداد کمی از دانش‌آموزان توانسته‌اند از اینترنت کودکان بهره‌مند شوند و حجم بالایی همچنان از فضای مجازی ایمن به دور هستندکه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد.
دراین خصوص مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «ضرورت و عملی بودن اینترنت کودکان دو نکته‌ای است که مورد توجه قرار می‌گیرد. در حوزه ضرورت همه دنیا این موضوع را پذیرفته‌اند و به تناسب و توان تلاش شده که مصونیتی برای کودکان در مقابل آسیب‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، اتخاذ کنند.»
وی با اشاره به این‌که به عنوان مثال محاکمه تیک تاک باعث شد استفاده از آن در ایالت‌های مختلفی از آمریکا ممنوع شود، می‌افزاید: «یکی از بحث‌های اصلی، آسیب‌هایی بود که متوجه جوانان و نوجوانان می‌شد، چراکه از 150میلیون کاربر تیک تاک بخش عمده‌ای، جوانان و نوجوانان بودند. ویس کرمی می‌افزاید: «سطح تحلیل، آگاهی و رشد عقلی یک کودک بسیار آسیب پذیر است و نمونه‌هایی هم در این زمینه مشخصا وجود دارد.»
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1086444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی