آریا جوان

آخرين مطالب

آتیلا پسیانی: خوشحالم که تعداد زیادی گروه‌های تئاتر تجربی در حال فعالیت هستند گفتگو

آتیلا پسیانی: خوشحالم که تعداد زیادی گروه‌های تئاتر تجربی در حال فعالیت هستند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مراسم هجدهمین «شب کارگردان» خانه تئاتر با نکوداشت آتیلا پسیانی برگزار شد.

گروه تئاتر هنرآنلاین : مراسم هجدهمین «شب کارگردان» خانه تئاتر با نکوداشت آتیلا پسیانی، با حضور چهره‌های هنری ایران عصر یکشنبه 10 اردیبهشت ماه در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم با اجرای محمد سلوکی، شهرام گیل‌آبادی رییس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران ضمن اشاره به این موضوع که این برنامه به مناسبت زادروز استاد سمندریان هر ساله در اردیبهشت تئاتر ایران برگزار می‌شود، بیانیه‌ای درباره وضعیت این روزهای تئاتر قرائت کرد و گفت: تئاتر نقاد است و پرسشگر و سر سازش با هیچ پلشتی ندارد. کج‌اندیشان باید از تئاتر بترسند. تئاتر روزهای سختی را سپری می‌کند. انجمن به سختی کار صنفی را در دستور کار خود قرار داده است. آینده جامعه را مردم و ریشه مردم را فرهنگ و ریشه فرهنگ را تئاتر شکل می‌دهد. هیچ جریانی قادر نیست حرکت تقابلی خیر و شر در تئاتر را متوقف کند.
گیل آبادی در پایان سخنانش گفت: کانون کارگردانان امشب نشان عالی خود را به دو کارگردان تئاتر، آتیلا پسیانی و حمید پورآذری تقدیم و از بخش اول تاریخچه شفاهی تصویری دکتر رفیعی رونمایی می‌کند.
در ادامه برنامه، قطعاتی موسیقی با صدای حمیدرضا ترکاشوند و نوازندگی توسلی اجرا شد.
سپس آرش دادگر کارگردان تئاتر و از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران نیز روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: درباره هنرمندی صحبت می‌کنم که همیشه دوست‌داشتنی است و همیشه لبخند به لب دارد و با ذهنی خلاق به واقع از هیچ تئاتر می‌سازد؛ حمید پورآذری.
سپس تصاویری از اجراهای متعدد حمید پورآذری کارگردان تئاتر پخش شد.
در این بخش پیام تصویری علی رفیعی برای آتیلا پسیانی و حمید پورآذری پخش شد و رفیعی از این 2 هنرمند به عنوان هنرمندانی نام برد که همیشه به جوانان توجه ویژه داشته و دارند.
در ادامه لوح تقدیر انجمن به حمید پورآذری تقدیم شد. پورآذری در میان تشویق ممتد حاضران در سالن روی صحنه حضور پیدا کرد و لوح را با حضور پرویز پرستویی، هادی مرزبان، مسعود دلخواه، کوروش نریمانی و هدایت هاشمی دریافت کرد.
در این بخش قطعه‌ای موسیقیایی با صدای حمیدرضا ترکاشوند اجرا شد.
سپس محمد رحمانیان کارگردان مراسم روی صحنه حضور پیدا کرد و از پرویز پرستویی خواست روی صحنه بیاید و صحبت کند.
سپس پرویز پرستویی در سخنانی با ابراز خوشنودی از برگزاری این برنامه گفت: خوشحالم امروز در خانه‌ای امن هستم، خانه‌ای که در آن بزرگ شدم. آخرین کاری که در تئاتر داشتم، نمایش «فنز» بود که خیلی مورد توجه قرار گرفت و بعد از مدتی حسادت‌ها آغاز شد. افتخار می‌کنم که بعد از این همه فیلم و سریال، هنوز تعداد کارهای تئاترم بیشتر است. آخرین کارم هم تئاتر خواهد بود.
او با اشاره به همکاری‌هایش با آتیلا پسیانی در سریال «زیر تیغ» کار محمدرضا هنرمند و فیلم سینمایی «آب و آتش» ساخته فریدون جیرانی، خاطراتی درباره این دو همکاری روایت کرد و با اشاره به حضور هنرمندان شناخته شده تئاتر در این مراسم افزود: مسئولان باید دست تئاتری‌‎ها را ببوسند که خاک صحنه خورده‌اند و کنار مردم بوده‌اند و خانواده تئاتر، جدایی ناپذیر است؛ به وجود آتیلا افتخار می‌کنم که همیشه در کنار کارهای تصویری، تئاتر کار کرده و به تئاتر، مومن‌ترین است که همواره با تفکر و ایده‌های خودش کار کرده و مخاطب خود را هم داشته است. 
بعد از این سخنان تصاویری از سنین مختلف آتیلا پسیانی و همچنین نقش‌آفرینی‌های او پخش شد.
در این بخش محمد صالح‌علا پشت تریبون رفت و درباره آتیلا پسیانی یادآور شد: آتیلا به لحاظ سنی کوچک‌تر ولی به لحاظ فکری از من بزرگ‌تر است. ما دوران خوب و فراموش‌نشدنی با هم داشتیم.
صالح علا خاطراتی طنز آمیز از همکاری‌های مشترک با آتیلا پسیانی و نیز فرامرز صدیقی در یک پروژه تصویری بیان کرد. 
در ادامه رضا کیانیان نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: خوشحالم که در شب کارگردانان از بازیگران دعوت کردید تا صحبت کنیم. از این همبستگی شکل گرفته در میان تئاتری‌ها بسیار ممنون هستم.
او با اشاره به حضور پسیانی در تئاتر ایران ادامه داد: آتیلا حلقه مفقوده در تئاتر ما را پر و دو نسل را به هم وصل کرد. اگر او نبود، شاید این تئاتر امروز چنین نبود. آتیلا پس از انقلاب به کار خود ادامه داد و شکفتگی و رشد تئاتر تجربی مدیون اوست و اگر بگوییم پدر تئاتر تجربی ایران است بی‌راه نگفته‌ایم.
کیانیان متذکر شد: متأسفانه ما در ایران همدیگر را نمی‌شناسیم ولی برای هم هوار می‌کشیم. ما باید همدیگر را بشناسیم و این کار را انجمن‌های صنفی باید انجام دهند.
او در پایان سخنانش گفت: در سینمای ما قهرمان نداریم و شکست می‌خوریم. ما در سینمای‌مان شادی و همچنین رویا نداریم. ما تئاتری‌ها مجبوریم شادی و رویا داشته باشیم و در زندگی‌مان قهرمان باشیم.
محمد چرم شیر، نمایشنامه‌نویس و دوست و همکار نزدیک آتیلا پسیانی هم دیگر سخنران برنامه بود. او با اشاره به اینکه امشب درخشانی است و پر از خاطره از مرد بزرگی به نام آتیلا پسیانی، اظهار کرد: شروع همکاری من با پسیانی از دهه 70 باز می‌گردد. می‌خواهم شرح حالی از ناعدالتی‌ها درباره آتیلا پسیانی ارایه کنم.
او افزود: هر وقت ظاهراً همه چیز برای ما خیلی خوب بود، با تعجب می‌گفتیم یک جای کار می‌لنگد و این در بین ما به یک شوخی تبدیل شده بود. حالا کانون کارگردانان برای آتیلا نکوداشت گرفته. اگر این موضوع به معنای پذیرش نگاه آتیلاست، 40 سال زمان برای این پذیرش، بسیار طولانی است.
او با اشاره به علاقه پسیانی به جوانان ادامه داد: آتیلا عاشق جوانان است. او فقط حلقه مفقوده تئاتر ما نبود بلکه چیزی به آن افزود. آتیلا برای جوانان زیادی پدری کرد هرچند آنان پدرکشی کردند ولی آنان را پروراند. آتیلا فقط تاثیرگذار نبود. او به تئاتر ایران، این را افزود که یکدیگر را بپذیریم و فارغ از هر نوع نگاهی، در کنار یکدیگر زندگی کنیم.
سپس بهرام رادان نیز درباره پسیانی گفت: کسی را سراغ دارم که ظاهر و باطنش با هم یکی است. من نیز در 23 سال گذشته افتخار همکاری و رفاقتش را داشتم. امیدوارم سال‌های سال در کنار خانواده‌ات شاد و سلامت باشی و تولدت مبارک آتیلای عزیز.
نوید محمدزاده که در چند نمایش با پسیانی همکای داشته است، با صدایی لرزان و با بیان اینکه دچار اضطراب شده است، خطاب به آتیلا پسیانی گفت: برای من حکم پدر داری، رفیق عزیز، برادر بزرگتر، معلم، کسی که در مسیر کار و تمرین‌های‌مان می‌گفتی از اشتباهات آدم‌ها تئاتر می‌سازی. سعی کردم اشتباه‌های زیادی کنم. در چهار نمایش افتخار همکاری با تو را داشتم و به این دلیل می‌گویم بچه تئاترم.
محمد رحمانیان طی سخنان کوتاهی در این بخش از مراسم گفت: درست است که این نکوداشت دیر است. همیشه دیر است ولی ما تلاش‌مان را کردیم. او از فاطمه نقوی همسر آتیلا پسیانی درخواست کرد روی صحنه حضور پیدا کند و از آتیلا بگوید.
نقوی در سخنانی با یادآوری آشنایی خود با پسیانی افزود: 45 سال باهم زندگی کردیم. 46 سال همدیگر را می‌شناختیم. همچنانکه مادر آتیلا می‌گفت ما با هم بزرگ شدیم و زندگی را تجربه کردیم.
او افزود: آتیلا عاشق جوانان است و همیشه دوست داشته جایی برای برگزاری کارگاه و انتقال تجربه‌هایش به جوانان داشته باشد. او عاشق کار و زندگی است و کودک درونش خیلی زنده و فعال است.
سپس صدرالدین زاهد بازیگر و کارگردان تئاتر نیز به ذکر خاطراتی از کارگاه نمایش و همکاری با آتیلا پسیانی پرداخت.
در ادامه مدالیوم آتیلا پسیانی با همراهی اکبر زنجان پور، محمد چرم‌شیر، ابراهیم حقیقی، شهرام گیل‌آبادی، محمد صالح‌علا، سیروس الوند، فاطمه نقوی، صدرالدین زاهد، محمدمهدی عسگرپور و رضا حداد اهدا شد.
پسیانی در این بخش تصریح کرد: علی‌رغم نکاتی که دوستان درباره من گفتند، عمیقاً به فکر فرو رفتم. اتفاقاتی که طی 5 دهه تئاتر رخ داد تلخ، شیرین و شور و خیلی عجیب و غریب بود. دلمان می‌خواست جوانان زیادی را پرورش دهیم. وقتی گروه تئاتر «بازی» شروع به فعالیت کرد هیچ گروهی کار تجربی نمی‌کرد. خیلی فحش و ناسزا شنیدیم و الان خیلی خوشحالم که تعداد زیادی گروه‌های تئاتر تجربی در حال فعالیت هستند.
ستاره پسیانی در این بخش از مراسم در حالی که کیک تولدی را برای پدر خود روی صحنه آورد، تأکید کرد: 37 سال افتخار داشتم دخترش و 32 سال افتخار داشتم بازیگرش باشم.
در پایان، مریم رحیمی، سبد گلی را از طرف سفیر مهربانی خانه تئاتر به آتیلا پسیانی اهدا کرد و جمله‌ای از جانب علیرضا مجلل برای زادروز او گفت.
محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان هم درخت سروی را که هدیه خانه هنرمندان به چهره‌های ماندگار فرهنگی است، به آتیلا پسیانی اهدا کرد.
فردین خلعتبری، نیکی کریمی، تهمینه میلانی، محمدرضا فروتن، بهمن فرمان‌‎آرا، ستاره اسکندری، بهاره رهنما، حبیب رضایی، فرشته صدرعرفایی، شهره سلطانی،کاظم بلوچی، سجاد افشاریان، رضا ثروتی، رضا حداد، علی دهکردی، پوریا پورسرخ، لیندا کیانی، مریم مومن، مهوش وقاری، اتابک نادری، آرش دادگر از جمله هنرمندان حاضر در این برنامه بودند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1080433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس